Մինչև դանակը ոսկորին հասնի…
ԷՍՍԵ | ankakh | October 26, 2010 13:50Այսօր ՀՀ արտաքին քաղաքականության առավել կարևոր գերակայություններն են ԼՂՀ հիմնախնդրի կարգավորումը և ցեղասպանության հարցը հայ-թուրքական հարաբերությունների համատեքստում: ԼՂՀ հիմնախնդրի լուծումը հնարավորություն կտա ՀՀ-ին կենտրոնացնել ուժերը երկրի տնտեսական զարգացման վրա, հայ-թուքական հարաբերությունների կարգավորումը կնպաստի այդ տնտեսական վերելքին: Հայաստանը, սակայն, իր ուշադրությունից բաց է թողել կամ, ավելի ճիշտ, աչք է փակել ևս մի շատ կարևոր հիմնախնդրի վրա, այն է` Ջավախքը` իր դեմոգրաֆիական սարսափելի պատկերով ու ծանր քաղաքական-տնտեսական իրավիճակով:
ՀՀ-ն, մեղմ ասած, լուրջ խնդիրներ ունի իր հարևաններից երկուսի հետ` Ադրբեջան ու Թուրքիա, և «չգիտակցված ու չբարձրաձայնված» խնդիր` Վրաստանի հետ: Հայ-ադրբեջանական և հայ-թուրքական հարաբերությունների էությունը քիչ թե շատ հայտնի է հասարակական լայն շրջաններին, իսկ հայ-վրացական հարաբերությունների բարդացումները, որ միայն վերջին տարիներին են սկսել արծարծվել, առավել քիչ են հայտնի, ու դրանց մասին հայ հասարակությունը միայն աղոտ պատկերացում ունի: Երբ խոսվում է Ջավախքի հիմնահարցի մասին, մարդիկ պարզապես թույլ ու անորոշ տեղեկություններ ունեն Ջավախքի` բուն հայկական հող լինելու, առավել ևս նրա պատմության մասին: Շատերին թվում է` Ջավախքը վրացական տարածք է, որտեղ պարզապես հայկական տարրը մեծամասնություն է կազմում: Այդ բացը քիչ թե շատ լրացնելու նպատակով ստորև համառոտ ներկայացնում ենք Ջավախքի պատմությունը:
Մ.թ.ա VIII դարում հայաբնակ Ջավախքը Արգիշտի I-ը միացրեց Վանի թագավորությանը, ինչի մասին վկայում է Խորխորյան արձանագրությունը: Հետագայում` մինչև 428 թվականը` հայկական թագավորության անկումը, Ջավախքը, Գուգարքի շրջանի մաս լինելով, մտնում էր Մեծ Հայքի կազմի մեջ: Դրանից հետո, հանգամանքների բերումով, Ջավախքը լինում է Պարսկական թագավորության, իսկ հետո՝ Արաբական խալիֆայության կազմում: IX դարում Սմբատ I Բագրատունին Գուգարքը, որի կազմում էր Ջավախքի շրջանը, միացնում Է իր թագավորությանը: Ավելի ուշ, հայկական թագավորության թուլացման հետևանքով, Ջավախքը X դարի վերջում- XI դ. սկզբում և XII դարի վերջում- XIII կեսերին մտնում էր անկախ Վրացական թագավորության կազմի մեջ: Սակայն արդեն 1266 թ. Թմկաբերդի հայ իշխան Սարգիս Ջավախեցին հիմնում է ինքնավար Սամցխեթյան իշխանությունը, որը գոյատևեց մոտ 3 դար` մինչև 1535 թ.: 1547-ից Ջավախքը կցվեց Օսմանյան կայսրությանը և մնաց նրա կազմում մինչև 1829 թ., երբ 1828-1829թթ. ռուս-թուրքական պատերազմի արդյունքում շրջանը անցավ Ռուսական կայսրությանը:
1917 թ. Ցարական Ռուսաստանի անկումից հետո Ջավախքը երկու անգամ` 1918 և 1921 թթ. ենթարկվեց թուրքական հարձակումների: Հայ բնակչությունը փորձում էր փրկություն գտնել վրացական տարածքում, բայց վրացական զորքերը թույլ չտվեցին հայ փախստականների մուտքը վրացական ներքին շրջաններ: Թուրքական ջարդերի, սովի, ցրտի ու հիվանդությունների հետևանքով 1918-1921 թթ. ընթացքում Ջավախքի 80000 բնակչությունից զոհվեց մոտ 35000-ը: Այս ընթացքում Ջավախքը վիճելի տարածք դարձավ Հայաստանի և Վրաստանի միջև: Ախալքալաքի շրջանի պատկանելության հարցը քննարկվեց Քաղբյուրոյի պլենումում, որը 1917 թ. հուլիսի 7-ի որոշմամբ հարցը փոխանցեց Վրաստանի Կենտկոմի քննարկմանը, որն էլ բացարձակ մեծամասնությամբ հայաբնակ Ախալքալաքը մտցրեց Վրաստանի կազմի մեջ:
Այսպիսով, Խորխորյան արձանագրությունում հիշատակվելուց հետո, անցած ամբողջ 28 դարերի ընթացում մինչև ԽՍՀՄ փլուզումը` 1991 թ., Ջավախքը գրեթե 13 դար գտնվել է հայկական պետության կազմում, մոտ 3 դար փաստացի անկախ իշխանություն է եղել և մոտ 12 դար մտել է Պարսկական թագավորության, Արաբական խալիֆայության, սելջուկ-թուրքերի, Օսմանյան կայսրության, Ցարական Ռուսաստանի և Խորհրդային Միության կազմի մեջ կամ գտնվել է ազդեցության տակ: Եվ միայն երկու անգամ մի քանի տասնամյակ միայն (X դ. վերջ- XI դդ. և XIIդ. վերջ-XIII դ կեսեր) Ջավախքը մտել է անկախ Վրաստանի կազմի մեջ:
Այսպիսով` Ջավախքի հարցը դամոկլյան սրի պես կախված է հայության գլխին: Եթե հայկական քաղաքական շրջանակները շարունակեն Ջավախքը զոհել հօգուտ այսպես կոչված հայ-վրացական «հարաբերությունների» (ըստ սոցհարցումների` ՀՀ-ն վրացական հասարակության ճնշող մեծամասնության կողմից դիտվում է որպես Վրաստանի պոտենցիալ թշնամի, էլ չենք ասում վրացական իշխանությունների ապակառուցողական գործունեությունը թե՛ հայ-ադրբեջանական, թե՛ հայ-թուրքական հարաբերությունների համատեքստում), ապա մեկ տասնամյակ հետո Ջավախքը կհայտնվի այն իրավիճակում, որում Արցախն էր 1988-ին: Հայկական սովորության համաձայն` սպասում ենք մինչև դանակը ոսկորին հասնի:
Անի ՀԱԿՈԲՅԱՆ