Անիի նամազն ու Աղթամարի խաչը
ԱՇԽԱՐՀՈՒՄ, Շաբաթվա լուր | Աննա Մուրադյան | October 6, 2010 15:27Հոկտեմբերի 1-ին հարյուրավոր թուրք ազգայնականներ Մեջլիսում երկրորդ ընդդիմադիր ուժ հանդիսացող «Ազգայնական շարժում» կուսակցության ղեկավար Դևլեթ Բահչելիի ղեկավարությամբ Անիի Մայր տաճարում նամազ արեցին:
Կուսակցությունը թուրքական «Գորշ գայլեր» ծայրահեղական աջակողմյան խմբավորման քաղաքական թևն է, որը տարածված է ամբողջ աշխարհում և մոտ 80 մասնաճյուղ ունի:
Անիի տաճարի ընտրությունը պատահական չէ: Թուրք-սելջուկների սուլթան Ալփարսլանը 1064 թ. գրավել է Անին, Մայր տաճարի վրայից հանել է խաչն, ու դրանից հետո տաճարը 60 տարի գործել է որպես մզկիթ: Այնուհետև Անին գրավել է վրաց Դավիթ թագավորը, և տաճարը կրկին ծառայել է որպես եկեղեցի: Այսօր եկեղեցին կիսաքանդ վիճակում է. գմբեթն առանց խաչի է, իսկ ներսում թուրքերեն հայհոյանքներ են գրված:
Դևլեթ Բահչելին ուրբաթօրյա նամազից հետո քննադատել է թուրքական իշխանություններին Աղթամարում և Սումելայում իրականացված պատարագների համար:
Այս տարի օգոստոսի 15-ին, 88 տարվա մեջ առաջին անգամ, Թուրքիայի Տրապիզոնի նահանգում գտնվող պատմական Սումելա ուղղափառ վանքում վարչապետ Էրդողանի կառավարության թույլտվությամբ պատարագ մատուցվեց:
Անիում անցկացված նամազի նախօրեին թուրք իշխանությունները տեղադրեցին Աղթամարի Սուրբ Խաչ եկեղեցու գմբեթի խաչը:
Թուրքագետ Ռուբեն Մելքոնյանի կարծիքով` այս երկու իրադարձությունների մեջ ակնհայտ կապ կա, և նամազի անցկացումը, որի թույլտվությունը մինչ այդ վիճարկվում էր, իշխանության կողմից թուրք հասարակությանն արված ռեվերանս էր:
«Խաչի տեղադրումը Թուրքիայի կողմից հայ հասարակությանն ուղղված դրական մեսիջ էր՝ թուլացնելու մեզ մոտ գոյություն ունեցող հակաթուրքական տրամադրությունները,- ասում է Մելքոնյանը,- մյուս կողմից` սուրբ պատարագի անցկացումից հետո թուրք հասարակությունում սկսել էին ուժեղանալ հակաիշխանական տրամադրությունները, և նամազի թույլտվությունն ուղղված էր դրանք մեղմելուն»:
Թուրքագետը ուժեղացող հակահայկական տրամադրություններով է պայմանավորում խաչի ուշ տեղադրումը: «Գործողությունների աստիճանական ընթացքը կոչված էր մեղմացնելու այդ ալիքը, որովհետև պատարագի հետ խաչը տեղադրելու դեպքում այն ավելի բուռն կլիներ»,- ասում է նա:
Աղթամարի եկեղեցու գմբեթի խաչի տեղադրումն աննկատ անցավ և աղմուկ չբարձրացավ, պարզապես թուրքական լրատվամիջոցները գրեցին, որ խաչը տեղադրվել է:
Մայր Աթոռ սուրբ Էջմիածնի մամլո դիվանապետ Արշակ եպիսկոպոս Խաչատրյանի բնորոշմամբ` նամազի անցկացումը հստակ քաղաքական շեշտադրում պարունակող ուղերձ էր: Նա ասում է, որ սրանով Թուրքիան փորձում է հասկացնել, որ ինչպես քրիստոնեական, այնպես էլ մահմեդական վայրերում գտնվող հուշարձանային կոթողները պատկանում են Թուրքիային:
«Դա ամենևին էլ պայմանավորված չէր Աղթամարի Սուրբ Խաչ եկեղեցու պատարագին Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի ներկա չլինելու փաստով,- ասաց նա,- պատճառը ներքին օգտագործման համար իսլամիստական միտումները շրջանառության մեջ դնելն էր, որը իրավատերերի հետքերը ջնջելու փորձ է»:
Մայր Աթոռի դիվանապետն իր դիտարկումը հիմնավորում է այն փաստարկով, որ արմատական իսլամիստները խույս են տալիս քրիստոնեական եկեղեցում կամ առհասարակ այլակրոն պաշտամունքային վայրերում պաշտամունք իրականացնելուց:
«Ենթադրում եմ, որ մարդիկ փորձել են մզկիթներում աղոթք անել, բայց հասկացել են, որ Աստծո հետ հարաբերվելու լավագույն տարբերակը Անին է»,- հեգնեց Արշակ սրբազանը:
Դիվանապետն ասաց, որ հետայսու՝ հրավերի դեպքում, բացառված չէ Մայր Աթոռի մասնակցությունը Աղթամարի եկեղեցում մատուցվող պատարագին: «Որևէ արգելք չկա, որ խանգարի Մայր Աթոռի ներկայությունը,- ասաց նա,- եթե հրավեր լինի, մենք, նոր իրողությունները քննարկելով ու հաշվի առնելով, ամենայն հավանականությամբ, դրական պատասխան կտանք»:
Արշակ սրբազանը դեմ է այն առարկությանը, թե պետք էր բոյկոտել Աղթամարի պատարագը այն հիմնավորմամբ, թե դա քաղաքական շոու է: «Մենք Թուրքիայում ունենք 2500 պաշտամունքային սրբավայր,- ասում է նա,- ու եթե հնարավորություն կա դրանցից գեթ մեկը փրկելու ոչնչացումից, ինչո՞ւ այդ հնարավորությունը կորցնել, առավել ևս, որ Աղթամար եկեղեցու վերականգնման աշխատանքներում մասնակցություն է ունեցել մեր մշակույթի նախարարությունը»:
Ստամբուլում, որտեղ այսօր կենտրոնացած է հայ համայնքը, գործում է 16 եկեղեցի։
«Փառք և խոնարհում այդ մարդկանց, որ այդքան բռնաճնշումների ներքո կարողանում են պահպանել հայ եկեղեցին»,- ասաց Արշակ եպիսկոպոսը: