Երեխայի աշխարհայացքը չպետք է բանտում ձևավորվի
ՄԱՐԴԻԿ, Շաբաթվա լուր | Աննա Մուրադյան | June 13, 2010 10:41-Դա մի դեպք էր, երբ մարդ ու կնոջ դատել էին էն բանի համար, որ մայրը իր 2 տարեկան երեխային մարդու հետ գցել էին փեջի վրա ու խորովել, 5 տարեկան երեխային էլ կարգադրել, թե փեջը փետ գցի վրա, որ լավ վառվի:
Սա մերօրյա իրականությունում արձանագրված փաստ է, որի մասին «Անկախին» պատմում է ՀՀ ԱՆ Քրեակատարողական հիմնարկներում (ՔԿՀ) հասարակական վերահսկողություն իրականացնող հասարակական դիտորդների խմբի անդամ Թեմիկ Խալափյանը:
«Այդ դեպքն ինձ զարմացրեց իր դաժանությամբ,- ասում է Խալափյանը,- և ոչ միայն դա: Ինձ զարմացրեց այն, որ հանցագործությունների պատմություններ լսեցի, որոնք միայն գրականությունից են հայտնի ու երբեք չեմ էլ պատկերացրել, որ մեր իրականությունում կարող է այդպիսի բան լինել: Մտածել եմ, որ դա հորինված ա եղել»:
Խալափյանն իր պրակտիկայում հանդիպել է ամենատարբեր մոտիվացիաներով դատվածների: «Լենինականի գաղութից մեկը կար, որ ինքը փոքրուց միշտ գողություն էր անում,- ասում է Խալափյանը,- ասում էր, որ բռնվել եմ` տղամարդ եմ, վիզ եմ առել ու սուսուփուս իմ պատիժը կրում եմ: Նա չէր էլ մտածում, որ դա վատ կամ պարսավելի բան է: Ասում էր. պրեզիդենտից բռնած գողություն են անում, ես իմ բաժինը ինչի՞ չտանեմ. գողությունով մարդկանց չեմ վնասում, իմ հալալ աշխատանքն եմ ուտում»:
Թեմիկ Խալափյանը մասնագիտությամբ դիզայներ է, սակայն Ղարաբաղյան պատերազմում մասնակից լինելուց հետո զբաղվում է անչափահաս ու կին դատապարտյալների համար մշակութային ծրագրերի իրականացմամբ:
Նա ծնունդով ղարաբաղցի է` Մարդակերտի շրջանի Թալիշ գյուղից և մանուկ հասակում չի ընկալել ադրբեջանցի ու հայ տարանջատումը: «Ես ատելություն չեմ ունեցել ադրբեջանցիների նկատմամբ, ես չգիտեի, որ դա ադրբեջանցի է,- պատմում է նա,- Երբ ես փոքր էի, թուրքերը ամառները գալիս էին մեր աղբյուրներից ջուր էին խմում, մեզ մոտ չէին թողնում մեր աղբյուրներին: Հետո երբ մեծացա հասկացա դրա քաղաքական աստառը ու 5-րդ դասարանից պայքարում եմ թուրքերի դեմ»:
Հետո նա մասնակցել է պատերազմին. «Ես բազմաթիվ ադրբեջանցիներ եմ սպանել ու դրա համար չեմ փոշմանել»:
Ջոկատում, ուր կռվել է Խալափյանը, եղել են բազմաթիվ մարդիկ, ովքեր հանցագործ անցյալ են ունեցել: «Բայց դա կապ չուներ,- ասում է Խալափյանը,- Իրենք շատ հայրենասեր էին: Եկան կռվեցին ու զոհվեցին` իրենց կյանքը տալով հայրենիքին»:
Նա ասում է, որ իր գործունեությունն իրականացնում է Ղարաբաղյան պատերազմի ժամանակ զոհված տղաների հիշատակի համար:
Խալափյանը ստեղծում է «Տրտու» մշակութային հ/կ-ն, որի 10-ամյակը շուտով կլրանա: Այն կրթամշակութային ծրագիր է իրականացնում Աբովյան ՔԿՀ-ում` անչափահասներին արվեստների և ավանդական արհեստների ուսուցմամբ: Եղել է թատրոնի, ազգագրական երգի պարի, խեցեգործության, գեղանկարչության խմբակներ: Բեմադրվել են Թումանյանի հեքիաթներից, դատապարտյալները մասնակցել են «Նռան հատիկ» մանկապատնեկան փառատոնին: «Տրտուն» հետխորհրդային պետություններում նման ծրագիր իրականցնող միակ կազմակերպությունն է: Թեմիկ Խալափյանին 2008թ. շնորհվել է Մոսկվայի Լոմոնոսովի անվան համալսարանի Փոքր ակադեմիայի իսկական անդամի կոչում:
Խալափյանն ասում է, անչափահասների նկատմամբ մի սկզբունք ունի. նրան դատել այն դեպքում, երբ արդարացնել հնարավոր չէ:
«Եթե դու երեխային դատում ես, դու դրանով արդեն նրա կենսագրությունը կեղտոտում ես ու լուրջ խնդիրներ է առաջանում հասարակությանը ինտեգրվելու առումով. ամուսնության, գործատուների հետ և այլն»,- ասում է նա:
Նա պատմում է, որ պրակտիկայում հանդիպել է դեպք, երբ 3 կգ մալուխի համար երեխան հսկայական վնաս է տվել. «բայց երեխա կա, որ 3-5 կգ վառված մալուխի համար, որ տարել ա հիվանդ ծախելու ու հիվանդ տատի ահմար տեղ առնելու, բռնել ու 2 տարի տվել են»:
Մի ուրիշ դեպք էլ եղել է նեղ ու մութ տարիներին, երբ երեխայի հայրը մահացած է եղել, նա կոտրել է կրպակի լուսամուտը: «Այնտեղ է եղել է փող և շոկոլադ, բայց ինքը վերցրել է պրյանիկ, որովհետև սոված էր, դրա համար դատել են,- ասում է Խալափյանը,- օրինակները բազմաթիվ են: Էրեխա կա, որ մի քանի կիլո կարտոֆիլ գողանալու համար են դատել»:
Խալափյանն ասում է, որ Քրեական օրենսգիրքն ընդամենը սահմանում է պատիժներ, բայց մարդուն չի փոխում : «Իսկ դատվածին պետք է վերափոխել, ինտեգրել հասարակությանը, աշխարհայացք ձևավորել, թույլ չտալ, որ այդ աշխարհայացքը ձևավորվի բանտի ներսում.,- ասում է նա,- դա իմ գերխնդիրն է: Երեխան ինչ- որ տեղ իրավունք ունի սխալվելու, ուղղակի չպետք է թույլ տալ, որ այն դառնա ապրելակերպ: Պետք է օգնել, որ այդ երեխան ինքն իրեն ճանաչի»:
Ինչու՞ են երեխաները կատարում այս կամ այն հանցանքը: Խալափյանը կարծում է, որ հիմքում ընկած է սոցիալական վիճակը կամ արկածախնդրությունը: «Փող ունենանալու, հարստանալու միտումը, պատճառները բազմազան են, ու տարբեր,- ասում է նա,- Օրինակ երեխաներ կան, որ նման բան են անում, որ գաղութ ընկնեն, բայց բանակ չգնան: Իմ խնդրն էլ հենց այն է, որ նրանց գիտակցությանը հասցնեմ, որ էս երկիրը ձեզ էլ է սիրում. սա ձեր հայրենքին է: Երեխա կա, որ նույնսիկ չգիտի էլ ինչի համար է արել»:
«Տրտուի» երկարատև աշխատանքի շարունակությունը եղավ 2005թ. ստեղծված «Իրավախախտում կատարած անչափահասների հատուկ ստեղծագործական կենտրոն» ՊՈԱԿ-ը։ Սա այն դեպքն է, որ երբ ՀՀ կառավարությունը պետական մոտեցում ցուցաբերեց և կարևորելով հկ-ի աշխատանքը, նրան տվեց պետական կարգավիճակ:
Կենտրոնը գործում է 2009թ. հունիսից` «Աբովյան» ՔԿՀ տարածքում գտնվող նախկին կաթսայատանը: Խալափյանն ասում է, որ շենքային պայմանները չեն բավարարում, ֆինանսներ էլ գրեթե չկան. «Աշխատում ենք համարյա մեր միջոցներով»:
Խալափյանն ասում է, որ ծրագրերին մասնակցելուց հետո անչափահասները հիմնականում գտնում են իրենց տեղը կյանքում, և մի քանի հոգին են, որ դուրս գալով` կրկին հանցանք են գործում ու հետ վերադառնում:
Ըստ Արդարադատության կայքի` 2010թ. ապրիլի 1- դրությամբ, ՀՀ 12 ՔԿՀ-երում գտնվում է 4585 մարդ, որից 1306 –ը` կալանավոր:
«Աբովյան» ՔԿՀ գտնվում են կալանավորված անձանց պահելու վայրում պահվում են 174 կին և 46 դատապարտված ու կալանվորված անչափահասներ:
2009թ. հունիսի 19-ի համաներմամբ ՔԿՀ-երից ազատ է արձակվել 329 մարդ: