Հոլանդացի այլախոհը
Հարցազրույց, Շաբաթվա լուր | Մանվել Քեշիշյան | May 25, 2010 17:2425-ամյա հոլանդացի Բրեմը Հայաստան է եկել ամիսներ առաջ: Այդ ընթացքում շատ հայերի հետ է շփվել ու կարծիք կազմել: Բրեմը մշակութային շոկ ապրեց, երբ իմացավ Հայաստանում գեյերի նկատմամբ վերաբերմունքի ու ընտանիքում կանանց կարգավիճակի մասին: Նա գեյ չէ, Նիդեռլանդներում սպասող ընկերուհի ունի: Սակայն բազմաթիվ գեյ ընկերներ ու ձևավորված դրական վերաբերմունք ունի նրանց նկատմամբ:
Նա զարմացավ` իմանալով, որ Հայ առաքելական եկեղեցում պսակադրող հոգևոր հայրը տղամարդուն հարցնում է` տե՞ր ես, իսկ կնոջը` հնազա՞նդ ես: Ըստ Բրեմի` գենդերային անհավասարությունը հենց այդտեղից է սկսվում: Եվրոպայում ամուսնացող զույգերից ընդամենը հարցնում են նրանց համաձայնության մասին: Եվրոպացի երիտասարդը խոսեց գենդերային անհավասարության, խոսքի ու ընտրության ազատության, փոքրամասնությունների ու հասարակության պայքարի մասին:
-Գենդերային հավասարությունը դեռևս խնդի՞ր է հոլանդացիների համար:
-Այդ ամենը սկսվում է դեռ Աստվածաշնչից: Հայաստանում կարծում են, որ առաջինը տղամարդն է եղել: Նիդեռլանդներում կարծում են, որ նա եղել է անորոշ սեռի մարդ: Կինը պետք է տնային աշխատանքով զբաղվի, երեխաներին դաստիարակի, իսկ տղամարդը` ֆինանսական խնդիրները լուծի. դա շատ հաճախ հանդիպող ու ավանդական երևույթ է Հայաստանում: Նիդեռլանդներում լրիվ հակառակն է:
-Այսինքն` ձեզ մոտ կանայք ֆինանսական հարցերով են զբաղվում, իսկ տղամարդիկ` տնայի՞ն:
-Ամեն ինչ հիմնված է ընտրության ազատության վրա: Տղամարդ կա, որ և փող է աշխատում, և կարող է ափսեներ լվանալ: Այդ բաժանումը հավասար է լինում: Իհարկե, բացառություններ էլ են լինում, բայց մեծամասնությունը մտածում է գենդերային հավասարության մասին: Քիչ ժամանակ եմ Հայաստանում, իհարկե, այստեղ էլ կան բացառություններ, բայց ավանդականն ավելի շատ է:
-Նիդեռլանդներում հստակ բաժանում կա՞ ընտանեկան հոգսերի հարցում, թե՞ դա շատ անհատական է:
Դրա վրա չեն էլ կենտրոնանում: Մեզ մոտ ավելի պրակտիկ են մտածում: Մտածելակերպի խնդիր կա: Օրինակ, երբ ես տանը լվացք եմ անում, իմ մայրն ուրախ է դրա համար: Նա ինձ ոչ թե բացատրում է, թե ինքն ինչպես է լվացք անում ու ինձ ցույց տալիս ձևը, այլ ուղղակի ուրախ է, որ Բրեմը լվացք է անում: Հայաստանում մի կնոջ մոտ լվացք էի անում, ինձ անպայման ցույց էր տալիս, թե դա ինչպես պետք է ճիշտ արվի:
-Կարո՞ղ ես նկարագրել հոլանդական ընտանիքի մոդելը:
Ընտանիքի օրինակ կա, որտեղ տղամարդը չորս օր աշխատում է, մեկ օր երեխաներին հետևում, իսկ կինը` 3 օր աշխատում է, երկու օրը` երեխաներին հետևում: Բայց պարզ է, որ կինն ավելի շատ է երեխաներին հետևում, քան տղամարդը: Ընտանիքներ կան, որտեղ խոհանոցային աշխատանքները տղամարդիկ են անում, որովհետև շատ հոլանդացի աղջիկներ ընդհանրապես չեն կարողանում պատրաստել կամ համով չեն պատրաստում: Ես էլ եմ սիրում պատրաստել, երբ ամուսնանամ` ես էլ կպատրաստեմ: Հոլանդական ընտանիքներում հաճախ հանդիպող երևույթ է, երբ ամուսինները բաժանվում են` կողակցի մոտ նկատելով սեռական կողմնորոշման փոփոխություն: Տարբեր ընտանիքներ կան` ավանդական, ֆեմինիստական, քաոսային….
-Դու ինչպիսի՞ ընտանիքում ես ապրում:
Իմ ընտանիքը շատ ավանդական է, հայկականից շատ չի տարբերվում: Հայկական ընտանիքներում ավելի շատ են հաշվի առնում ընտանիքի անդամների ու ծնողների կարծիքը: Մեզ մոտ էլ ծնողները կարող են շատ լավ խորհուրդներ տալ, բայց մենք ենք որոշում` կատարել այն, թե ոչ: Շատ դեպքերում չեն ընդունում: Հիմնականում կարևոր չեն համարում ծնողների կարծիքը: Բայց նույնիսկ այն դեպքում, եթե ես, չլսելով ծնողներիս, սխալ քայլ կատարեմ, ծնողներս կշարունակեն ինձ աջակցել: Բայց ես միշտ հաշվի եմ առնում նրանց կարծիքը:
-Դու կարո՞ղ ես ազդել քո ընտանիքի որևէ անդամի ընտրության վրա:
Ես երեք քույր ունեմ: Նրանց ընտրության վրա կարող եմ ազդել միայն նրանց հետ խոսելով: Օրինակ` եթե քույրս ուզում է գնալ Իսպանիա հանգստանալու, ու ես դեմ եմ, ես կասեմ նրան իմացածս բոլոր վատ դեպքերը: Եթե իմ քույրը չընդունի իմ խորհուրդները, ես չեմ նեղանա, չեմ վիրավորվի: Ինձ համար դա նորմալ է: Նույնիսկ եթե նա վերադառնա այդ վատ զգացողություններով, ես վատ չեմ տրամադրվի նրա հանդեպ ու չեմ էլ ասի` բա որ ասում էի:
-Հիմա խոսենք մեր` տղաներիս սիրած թեմայից` աղջիկներից: Կարո՞ղ ես նշել հայ և հոլանդացի աղջիկների հիմնական տարբերությունները:
Մեծ տարբերություն կա հայ և հոլանդացի աղջիկների միջև: Այնպիսի տպավորություն է, որ հայ աղջիկները միայն ամուսնանալու մասին են մտածում: Կարծում են, եթե ամուսնանան` դրանով կյանքում ամեն ինչ արած կլինեն: Հոլանդուհիներն էլ են մտածում ամուսնության մասին, բայց բացի դրանից, այլ նպատակներ ու հետաքրքրություններ էլ ունեն. աշխատանք` թեկուզ կես դրույքով, հոբբիներ, կամավորական աշխատանք և այլն: Հայ աղջիկներն ավելի փակ են: Հոլանդուհին կարող է հանգիստ խոսել իր զգացմունքներից, տարբեր թեմաներից, իսկ հայ աղջիկը նման բան չի անի: Մեզ մոտ հաճախ կհանդիպես աղջկա, որը լրիվ տղամարդու նման է մտածում և տղամարդու գործեր է անում: Հայաստանում այդպիսիք բացառություն են: Մեզ մոտ երևի չես գտնի այնպիսի տղա, որը կանացի հատկություն չունենա: Դա նկատվում է հենց թեկուզ ճաշ եփելու կամ շարժումների մեջ: Նկատի ունեմ` նրանք ավելի նուրբ են: Հայերի մեջ տղամարդը ընդգծված տղամարդու տեսք ունի, իսկ կինը` կնոջ: Փողոցում քայլող աղջիկներ եմ տեսնում, մտածում եմ` լավն են, քաղցր, սիրուն, բայց չեմ կարծում, որ նրանց հետ խոսելու թեմա կունենամ, որովհետև տեղացի աղջիկները հիմնականում խոսում են եղունգներից, կոշիկներից, մտածում` մազերը որտեղ սարքեն: Բայց դա վերաբերում է տեղացի այն աղջիկներին, որոնք չեն շփվել այլ մշակույթների հետ, արտասահման չեն գնացել:
-Երիտասարդներն ինչպե՞ս են վերաբերվում կրոնական հարցերին: Հիմնական մասն ունի՞ հավատք, թե՞ աթեիստներն են գերակշռում:
Աթեիստներն առավել շատ են քաղաքներում: Նիդեռլանդներում մի մասը բողոքականներ են, մյուս մասը` կաթոլիկներ: Իմ ընտանիքը կաթոլիկ է: Ես` նույնպես, բայց այն ինձ իմ ընտանիքը չի փոխանցել: Նրանք չեն ասել` դու այս կրոնին ես պատկանում, ու վերջ: Ես եմ ընտրել: Կրոնը ոչ թե ընտրություն է, այլ պրոցես, որով անցնում ես: Հոլանդացիները հիմնականում կրոնական դպրոցներ չեն հաճախում: Ես քրիստոնեական դպրոց եմ հաճախել: Ես այնտեղ եմ սովորել, որովհետև հայրիկս այնտեղ էր աշխատում, իսկ դպրոցը մոտ էր: Մեր ընտանիքն ավելի շատ հոգևոր ուղղվածություն ունի:
-Կրոնական հարցերը ձեզ մոտ շա՞տ խիստ են դրված:
Չէ, նորմալ է, նույնիսկ, երբ կրոնի շուրջ կատակներ ես անում: Չնայած հումորը մեզ մոտ սահման չունի: Այն հիմնականում շատ հեգնական է, կարող է և շատ կոպիտ լինել: Բայց դրանից ոչ ոք չի նեղանում: Պետք է կարողանալ կյանքին հումորով նայել, այլապես` կյանքը շատ բարդ կլինի:
-Իսկ աղանդներ կա՞ն ձեզ մոտ:
Աղանդներ կան, որոնք մեդիտացիայով են զբաղվում, կան, որ թմրանյութով ու բռնությամբ են զբաղվում: Եթե դու չափահաս ես, պետք է փորձես հեռու մնալ դրանցից ` գիտակցելով վնասը: Հասարակությունը դա շատ ցավոտ չի տանում: Եթե ինչ-որ բան է կատարվում, ինչն իրենց անմիջականորեն վնաս չի պատճառում, նրանք ցույցի դուրս չեն գա, չեն բողոքի: Այդպիսի բան կլինի միայն այն դեպքում, երբ իրենց կյանքին անմիջականորեն վտանգ սպառնա: Մնացած դեպքերում` նրանք թքած ունեն:
-Հայաստանում, երբ ասում ես` հոլանդացի տղա, միանգամից գեյ ես պատկերացնում: Ի՞նչն է պատճառը, միգուցե Նիդեռլանդներում այդ երևույթը շա՞տ ազատականացված է, թույլատրելի, միգուցե համատարա՞ծ է:
Հայաստանում բացառություն են այն մարդիկ, ովքեր ընդունում են համասեռամոլությունը, իսկ մեզ մոտ բացառություն է այն մասը, որը չի ընդունում դա: Նիդեռլանդական հասարակությունը հետերոսեքսուալներին ու հոմոսեքսուալներին հիմնականում հավասար է նայում: Երկուսն էլ նույն հավասար իրավունքներն ունեն: Չնայած դրան` մինչև հիմա էլ գեյ զույգերի վերաբերյալ անեկդոտները քիչ չեն:
-Կպատմե՞ս մեկը:
Բուն ձայն հանելիս սովորաբար «ուհուու~» է կանչում, իսկ եթե նա գեյ լիներ, կասեր «յուհուուու~»: Վերջինս համարվում է գեյերի բարևելու ձևը:
-Հոլանդացի երիտասարդությունը քանի՞ տարեկանից է զբաղվում սեքսով:
Հիմնականում 15-16 տարեկանից: Բայց դրանք հիմնականում աթեիստներն են: Երիտասարդներ կան, ովքեր ցանկանում են կույս մնալ մինչև ամուսնությունը, նույնիսկ` տղաները: Այդ զանգվածը հիմնականում քրիստոնյա, հավատացյալ մարդիկ են: Բայց մեծամասնությունն այդպես չէ: Աղջիկների մասով խնդիրը ոչ թե այն է` կույս է, թե ոչ, այլ քանի հոգու հետ է քնել:
-Կոնկրետ թիվ կա՞:
Աղջկա դեպքում, եթե 6 հոգուց ավելի է սեռական հարաբերություններ ունեցել, տղերքը նորմալ չեն վերաբերի: Տղաների հարցում այդպիսի թիվ չկա:
-Ինձ` որպես լրագրողի, հետաքրքիր է իմանալ նաև խոսքի ազատության մասին:
Հոլանդացիների կեսը հավատում է, որ խոսքի ազատություն ունի, մյուս մասն էլ ամեն ինչ քաղաքականացնում է և փորձում այն սահմանափակել: Կարծում եմ` Հոլանդիայում խոսքի ազատությունն անհրաժեշտից շատ է: Կան բազմաթիվ լրատվամիջոցներ, որոնք երբեմն թիրախ են դարձնում մեկին և անհարկի քննադատում: Բայց, հանրությունն այնպիսին է, որ ուշադրություն չի դարձնում, ով ինչ ուզում է թող խոսի իրենց մասին…
-Ըստ քեզ` դու ունե՞ս խոսքի ազատություն:
Ես համարում եմ, որ ունեմ խոսքի ազատություն ու կարող եմ ասել ամեն ինչ:
Խոսքի ազատության քարոզչությամբ աչքի են ընկնում արվեստագետները: Վերջիններիս շրջանում ծայրահեղական կարծիք ունենալը շատ դրական է: Այդպիսի արվեստագետներ շատ կան, հասարակությունն էլ չի սահմանափակում դա:
-Ընդհանրապես հայ հասարակությունից ի՞նչ տպավորություններ ունես :
Ձեզ մոտ կա հասարակական կարծիք, կա հասարակություն, բայց չկա անհատականություն:
-Լավ, վերջում կասե՞ս` Հայաստանում ինչն է քեզ ամենից շատ դուր գալիս:
Ինձ շատ դուր եկան հայկական սովորույթները: Օրինակ` կենաց խմելը: Ինձ շատ է դուր գալիս, երբ մեկը կենաց է ասում, մյուսները լսում են: Դա շատ սիրուն է: Նիդեռլանդներում այդպիսի բան չկա: Ամեն ինչ շատ խառը, նույնիսկ կոպիտ ձևով է լինում: Հայերը նույնիսկ բաժակները նուրբ են խփում, առանձնահատուկ ձևով:
Հ.Գ.
Զրուցակիցս չցանկացավ զետեղել իր լուսանկարը: Դա նրա ազատ ընտրությունն է: