Մշակութային սով, որ ծնում է հոգեբանական տառապանք
ՄՇԱԿՈՒՅԹ, Շաբաթվա լուր | Լիանա Գրիգորյան | April 17, 2010 14:10«Այսօր մեզ մատուցում են բացարձակապես ճաշակ չձևավորող, չկրթող, չդաստիարակող, չզարգացնող և մարդուն պահանջկոտ չդարձնող մշակութային կերակուր: Մեր օրերի մշակույթով մարդը հետընթաց է ապրում, մինչդեռ, մշակույթի առաքելությունը մարդուն վեհացնելն է»-ասում է հոգեբանական գիտությունների թեկնածու Կարինե Նալչաջյանը:
Պատկերն այլ կլիներ, եթե այսօրվա «մշակութային խոհարարները», ասենք` ֆոնոգրամայով երգողներն ու բթամիտ խոսքերի, ինչպես նաև երգերի հեղինակները, օժտված լինեին համային զգացողությամբ, խոսքը տաղանդի մասին է: Այս դեպքում մշակութային կերակուրը կմատուցվեր հոգին մաքրող ու գեղագիտական հաճույք պատճառող համեմունքներով: «Գռեհկաբանությունն այսօր մատուցվում է որպես արվեստ: Այն մարդիկ, ովքեր կարող են մաքրել մշակութային աղբը, մի տեսակ համարձակ չեն, քանի որ մտավախություն ունեն, որ շրջապատի կողմից բարձրակարգ արվեստը չի ընկալվի»:
Մեր օրերում ավելի շատ տարածված է էկրանային, քան թե գրքի ու ընթերցանության մշակույթը: Գաղտնիք չէ, որ էկրանն իր տեսակով ազդեցիկ դեր ունի անհատի ձևավորման հարցում: Տնտեսագիտության մեջ հայտնի օրենքը` պահանջարկն է ձևավորում առաջարկը, անգիտակցաբար որդեգրել են նաև հեռուստաընկերությունների ղեկավարները և իրենց ցածրակարգ ծրագրերի ողջ մեղքը բարդում են հեռուստադիտողի վրա, «այսօրվա պահանջարկը սա է» խոսքերը զենք դարձնելով` հասարակությանը հասցրել են մշակութային չքավորության:
Իրականում, հեռուստաեթերը ճաշակ թելադրելու ու դաստիարակելու առաքելությունն ունի: Ուստի, խեղաթյուրված մշակութային արժեհամակարգի մեղավորներից է նաև նույն կապույտ էկրանը, որը մտավորականին ներկայացնում է խեղճ, կիսախելագար ու աղքատ կերպարով: Իսկ նույն մտավորականի կողքին անգրագետ, փողատեր ու թաղային հեղինակությունը ներկայանում է որպես հերոս, որպես ուժ: Հեռուստաէկրանը մեղավոր է նաև գրական հայերենի մոռացության և ժարգոնային արտահայտությունների տարածման հարցում: «Տարեցտարի իմ ուսանողների հետ գրական հայերենով խոսելը դառնում է անհնարին, նրանց համար դա անհասկանալի է: Անցանկալի երևույթի պատճառը բարձրակարգ մշակույթից ու ընթերցանությունից հեռանալն է, որի հետևանքը անգրագիտությունն է: Տարիներ հետո բարձրակարգ մշակույթը կդառնա անընկալելի»,- ասում է հոգեբանը:
Շնչահեղձ մշակութային միջավայրում պակասում է նաև դերասանական ուժի հետ ճիշտ աշխատելու մեխանիզմը: Տաղանդավոր մարդիկ կորչում են այս մշակութային ճգնաժամում: «Շատ ափսոսում եմ հեղինակավոր դերասաններին, ովքեր ստիպված խաղում են ցածրակարգ նախագծերում, ձուլվում են այդ միջավայրին և կորցնում իրենց անհատականությունը: Գրողի գործերը կարող են չհրատարակվել, բայց թղթին հաձնած ստեղծագործությունները նա կարող է տարիներ հետո ընթերցողի դատին ներկայացնել, իսկ դերասանը պետք է խաղա: Գրողը կարող է իր թուղթն ու գրիչն ունենալ, իսկ դերասանը չի կարող սեփական բեմն ու տեսախցիկն ունենալ»:
Նրբաճաշակ, կիրթ մարդն իր էությամբ պահանջկոտ է, նրա համար անընդունելի է նյարդայնացնող գռեհկաբանությունը: Մշակութային սովը նման մադու համար սթրեսածին է, որը հասցնում է հոգեբանական տառապանքի: «Մարդը կենցաղային, գործնական և այլ պահանջմունքներ բավարարելուց հետո, ունի նաև մշակութային պահանջմունք: Չմոռանանք նաև մեր սոցիալական վիճակի և մշակութային օջախների մուտքի տոմսերի արժեքի մասին, որը մեր օրերի համեստ պայմաններում ապրող մտավորական մարդու համար անմատչելի է: Ցավալի է, բայց տոմսերի գները նման մարդկանց անձնական բյուջեին մեծ հարված են հասցնում: Մշակութային ճգնաժամում սոցիալական գործոնն իր սև գործն անում է: Իսկ այս դեպքում մարդու կյանքում տառապանքի տարրերն անխուսափելի են»:
Անվճարունակությունը մարդուն ստիպում է նայել այն, ինչ մատուցվում է հեռուստաէկրաններից: Երևույթի հետևանքը խզումն է սերունդների միջև: Նոր սերնդին թվում է, թե արվեստն այն է, ինչ մատուցվում է էկրաններից, և ծնողներին հետամնաց է համարում: «Մշակութային սովի պայմաններում սերունդ ենք կորցնում, քանի որ իրական արվեստի բացակայության դեպքում նրանք չեն կրթվում ու դաստիարակվում: Երևույթը հայի համար կորստաբեր է, առանց այն էլ քիչ ենք, իսկ ամուր լինելու համար որակ է պահանջվում»:
Մշակույթից հեռացած մարդը դառնում է տգետ ու անկիրթ, շրջապատի համար նաև վտանգավոր, ագրեսիվ, անհանդուրժող: Մշակույթը ոչ միայն զարգացնում է մարդու գեղագիտական ընկալումները, գիտելիքներն ու ճաշակը, այլև` օժտված է հոգին մաքրելու ուժով: «Գիտելիքի և բարոյական վարքի միջև անմիջական կապ գոյություն ունի: Մարդն ինչքան կիրթ ու դաստիարակված է, այնքան նրա վարքն ավելի բարոյական է: Օրինակ` նման մարդիկ չեն անպատվի դիմացինին, կոպիտ քայլերի չեն դիմի, չարիք չեն գործի, եթե նույնիսկ այդ պահին ագրեսիվ են դառնում, միևնույն է, ինքնազսպման մեխանիզմներն ավելի լավ են գործում: Նման մարդկանց ներկայությունը սոցիալական միջավայրը դարձնում է կիրթ ու բարոյական: Ավելի տհաճ բան չկա, քան այն, որ այսօր ոտքի է ելել անգրագիտությունն ու պայքարում է գրագիտության դեմ: Այս մարտնչող տգիտությունը շատ վտանգավոր է: Մի լավ խոսք կա, ասում են` ծիծաղելի կլիներ, եթե այդքան տխուր չլիներ»:
Մշակութային սովն իր հետ բերում է նաև կենցաղային մշակույթի անկում, այս հարցում նույնպես «գերազանց» վիճակում ենք: «Ամեն ինչ շղթայական ռեակցիայով շարունակվում է: Այնպես որ, մշակութային սովն իր հետ շատ վնասներ ու կորուստներ է բերում: Մշակույթը, իդեալներն ու մոդելները արժեզրկվել են: Հարկ է ներկայացվող մշակույթի նկատմամբ շատ զգույշ լինել»:
Ինչ որ ունենք այսօր, նույնպես մշակույթ է, բայց ցածրակարգ ու անբովանդակ, թիթեռի կյանք ունեցող: «Մշակութային գործիչը պետք է շատ պատասխանատու մարդ լինի: Մշակույթի դռներն ամեն մեկի առաջ չպետք է բաց լինեն, ամեն մարդ իրավունք չունի իրեն արվեստագետ ու մշակութային գործիչ համարելու: Այսօր ով մշակույթի հետ առընչվում է, իրեն արվեստագետ է համարում, մինչդեռ արվեստագետ դառնալու համար շատ արժանիքներ պետք է կուտակել, որի ճանապարհը բարդ է ու դժվարին: Ցավոք, այսօր այդ ճանապարհը ազատ է ու դյուրին: Մշակութային գործիչը մոդելային մի բան է, որն այսօր չունենք»: