Հովսեփ Կեսարացի` Միմար Սինան` «բոլոր ճարտարապետների գլխավոր»

ՄԱՐԴԻԿ, Շաբաթվա լուր | | November 9, 2012 7:29

1960-ականներին Սուլեյմանի մզկիթի պատերի մոտ թուրք հնագետները պեղեցին Աբդուլմենան օղլի Սինաննեդի Յուսուֆի գերեզմանը, որն ավելի հայտնի է Միմար Սինան անունով: Գիտնականների նպատակն էր, ուսումնասիրելով նրա գանգը, հերքել այն տեղեկությունը, թե ամենահայտնի թուրք ճարտարապետը հայ էՄնացորդները բերեցին անատոլիական քաղաքակրթության թանգարան, սակայն փորձաքննությունից հետո ստացված արդյունքները, որոնք այդպես էլ լույս չտեսան, անհետ կորան:

Հովսեփ Կեսարացի

Միմար Սինանի անունով է  սկսվում օսմանյան վերածծնդի պատմությունը կամ «մահմեդական ճարտարապետության դասական ժամանակաշրջանը»: Նա կայսրության 360 կառույցի հեղինակ է, որոնց մեծ մասը կանգուն է մինչ օրս: Սակայն ճարտարապետն իր փառքի համար պարտական է երեք հսկայական  մզկիթներին, որոնց հավասարը մահմեդական աշխարհը չէր տեսել: Նկատի ունենալով Սինանի գործն ու նշանակությունը թուրքական մշակույթում` գիտնականներն իրենց առջև նրա ինքնությունը պարզելու խնդիր դրեցին: Սակայն փորձաքննությունը ցանկալի արդյունք չտվեց ու չէր էլ կարող տալ: Հայտնի է, որ ճարտարապետը ծնվել է քրիստոնեական Կեսարիայում և ծննդյան օրից կրում էր Հովսեփ անունը:

Ավելին` մինչ օրս Ստամբուլի արխիվում պահպանվում է մի կարևոր փաստաթուղթ, որն անհերքելիորեն ապացուցում է  Միմարի հայկական ծագումը: Սուլթան Սելիմ II-ին 1573-ին գրած նամակում, որն այն ժամանակ  սկսել էր այլադավանների բռնի փոխադրումը Կիպրոս, Սինանը խնդրում է իր հայազգի հարազատներին Կեսարիայից բռնի տեղահան չանել, քանի որ արտաքսումը նրանց համար հավասարազոր կլիներ մահվան: Եվ Սելիմ II-ը նրա ընտանիքին թույլ է տալիս մնալ հայրենիքում:

Հարազատ Կեսարիան նա լքեց 1512-ին, երբ 25 տարեկան էր: Նրան ծնողներից  բաժանեցին ու որպես քրիստոնեության համար  հարկ`  ուղարկեցին ենիչերների գումարտակ, որը թուրքական բանակի բացառապես քրիստոնյաներից հավաքագրված  կանոնավոր հետևակն էր: Սկզբում նրանց  դաստիարակության նպատակով տեղավորում էին թուրք  գյուղացիների կամ արհեստավորների ընտանիքներում, որտեղ երիտասարդները յուրացնում էին թուրքերենն ու իսլամի հիմքերը, հմտանում ծանր ֆիզիկական աշխատանքում: Հետո նրանց վերադարձնում էին Կոստանդնուպոլիս և ընդգրկում ենիչերների նախապատրաստական խմբում, որտեղ 7 տարի էին ուսանում: Հույների, բուլղարացիների ու հայերի հետ նա էլ ծառայության անցնելուց առաջ հարկադիր հավատափոխ եղավ. իսլամ ընդունեց ու աստվածաշնչյան Հովսեփ անունը փոխեց Միմարով: Սակայն  տարիքի պատճառով ռազմական դպրոց չկարողացավ ընդունվել և ուղարկվեց օժանդակ թև: Երեք տարի անց ավարտեց ուսումը և ստացավ ճարտարապետի ու ինժեների որակավորում:

Հարազատ Կեսարիայից հեռանալուց 10 տարի անց Միմարն ուրիշ ենիչերների հետ մեկնեց գրավելու հունական  Հռոդոս կղզին: Այդ մարտում զոհվեց Սելիմ I-ը: Նրանից հետո գահ բարձրացավ օսմանների փադիշահ Սուլեյման Հրաշալին: Նրա կառավարման օրոք ապագա ճարտարապետը մասնակցեց դեպի Հունգարիա, Մոլդովա կատարած արշավանքներին, ներկայացվեց  հետևակի սպայի կոչման, իսկ 1526-ին Մոխաչի մարտում Թուրքիայի հաղթանակից հետո դարձավ ռազմական տեխնիկների ղեկավարը: Թուրք ենիչերներն ամրոց ամրոցի հետևից էին գրավում: Իսկ Սինանը յուրաքանչյուր կրակոցի հետ հայտնաբերում էր կառույցի թույլ տեղերը: Նա ակամա ուսումնասիրում էր ճարտարապետությունը` ավերելով այն: Ռազմական գործողությունների ժամանակ նա հարավարևելյան Եվրոպայի ու մերձավոր Արևելքի   տասնյակ երկրներում եղավ, ծանոթացավ իսլամական ու քրիստոնեական ճարտարապետությանը, հեթանոսական շինություններին, տեսավ տարբեր քաղաքակրթությունների ճարտարապետական մտքի տարբերությունները: Ամբարած գիտելիքներն ու տպավորությունները հետագայում  հսկայական  ազդեցություն ունեցան նրա ստեղծագործության վրա:

Նրա առաջին  շինությունները Վանա լճի ամրություններն էին, իսկ մոլդովական արշավանքի ժամանակ Պրուտ գետի վրա մարտավարական նշանակություն ունեցող կամուրջի կառուցման վրա աշխատեց ընդամենը մի քանի օր: Աշխատանքի ռեկորդային ժամկետը հետաքրքրեց Սուլեյման  I-ին, ու մեկ տարի անց Սինանը Թուրքիա վերադարձավ ոչ որպես  «անարգ տղա», այլ որպես միմարբաշի` պալատական գլխավոր ճարտարապետ, որի պարտականությունների մեջ էր մտնում Թուրքիայի ամբողջ տարածքում շինարարությունների  վերահսկողությունը: Նա պաշտոնավարեց մինչև մահ` երկարուձիգ 52 տարի: Նա ստեղծեց  ավելի  մեծ  իրավասություններով վարչություն, քան նրան հսկող նախարարինն էր: Նրա արհեստանոցում աշխատում էր շուրջ  30 նկարիչ` աշխարհի տարբեր ծեգերից: Ճարտարապետների նրա հիմնած կենտրոնում սովորում էին ապագա թուրք ինժեներները: Հանճարեղ ճարտարապետը կառուցում էր շատ ու  արագ, սակայն նրա  գլխավոր ստեղծագործությունները երեք մզկիթներն են, նրա ստեղծագործության երեք գագաթները. Շահզադեն, Սուլեյմանիեն ու Սելիմիեն: Իր ստեղծագործություններից մեկում նա գրում է, որ Շահզադեն աշակերտի գործ է,  Սուլեյմանիեն` ենթավարպետի, իսկ  Սելիմիեն` վարպետի:

Շահզադեի կառուցման հետ ողբերգական պատմություն է կապված: Լեգենդի համաձայն` Սուլեյման Հրաշալին սպանեց իր ավագ որդուն` Մուստաֆային` կասկածելով նրան դավաճանության մեջ: Սակայն շուտով պարզվեց, որ փադիշահի ժառանգը բանսարկության զոհ է դարձել, որի հեղինակը նրա  չորրորդ կինն էր` սլավոնական արմատներով Ռոքսոլանան,  որը ցանկանում էր, որ գահ բարձրանա իր զավակը` Սելիմ II-ը: Իսկ երբ կեղծիքը բացահայտվեց, Սուլեյմանը դառնագին զղջաց ու պալատական ճարտարապետին պատվիրեց ի հիշատակ իր որդու մզկիթ կառուցել, որն անվանեցին Շահզադե, այսինքն` շահի որդի, արքայազն:

Ընդունված է  համարել, որ այս մզկիթից է սկիզբ առնում օսմանյան ճարտարապետության ոսկե դարը:

Սուլեյմանիե

Սբ Սոֆիայի տաճարը նրան հանգիստ չէր տալիս:

Բյուզանդական ճարտարապետությունն ընդհանրապես  բոլոր վարպետների վրա մեծ ազդեցություն է ունեցել, սակայն Սոֆիան առանձնահատուկ էր:

Նա  նայում էր տաճարին ժամերով: Ու որոշեց ստեղծել մի կառույց, որը կգերազանցեր Սոֆիայի տաճարին  թե՛ գեղեցկությամբ և թե՛ փառահեղությամբ: Ամբողջ երկու տարի նա նախապատրաստվում էր  մզկիթի շինարարությանը, որը պետք է կրեր  Սուլեյման Հրաշալիի անունը: Սուլեյմանիեն Կոստանդնուպոլսի ամենամեծ տաճարն է: Այն կարող էր դառնալ նրա վարպետության գլուխգործոցն ու հույների նկատմամբ  հաղթանակի  գագաթնակետը:

Սուլեյմանիեն քաղաքային թաղամաս է հիշեցնում` բաղնիքներով, խոհանոցներով ու գրադարաններով, աստղադիտարանով ու մզկիթին կից դպրոցով: Եվ այստեղ ամեն ինչ մտածված է անհավանական մանրակրկիտ, անշտապ, դարերի համար:

Պատմում էին, որ աշխատողներից մեկը փորձել է միմարբաշիին վատաբանել, թե իբր շինարարությունը կառավարելու փոխարեն ողջ օրը նստած նարգիլե է ծխում: Սուլեյմանը որոշում է անձամբ ստուգել  ու  գալիս է շինարարության վայր և իսկապես էլ տեսնում, որ ծերուկը նստած նարգիլե է ծխում: Զայրացած փադիշահը հարցրել է, թե ինչու է նա  աշխատանքն աչքաթող արել, ի պատասխան Սինանը փադիշահին առաջարկել է նստել իր կողքին ու իր հետ նարգիլե քաշել, որի մեջ, ինչպես պարզվեց, միայն ջուր էր: Երբ սուլթանը ներշնչեց օդը, ջրի ռեզոնանսի ձայնը  տարածվեց  ողջ տաճարով, ակուստիկան իսկապես լավն էր:

Իսկ եթե պատը թակես, դատարկության ձայն կգա, որը տարածվում է  պատերի մեջ ներսարված կճուճների  դատարկությունից: Սինանը կարգադրել էր դրանք ծեփել քարերի արանքներում, ինչի շնորհիվ հավատացյալները լսում են քարոզչի ձայնն անգամ տաճարի հեռավոր անկյուններում:

Տաճարի բացման ժամանակ Սինանը դարպասի  ոսկե բանալին ձեռքին արտասանեց. «Այս տաճարը հավերժ կանգուն կլինի»: Չէ՞ որ նա Սուլեյմանիեն կառուցել էր որպես ամրոց: Հիմքի համար փորված  7-մետրանոց փոսը լցրեց ջրով` ջրամբարի նման: Ինչպես ժամանակը ցույց տվեց, այդ կառույցը  հսկայական շինությանն անհավանական ամրություն հաղորդեց: Սակայն խոջան  բավարարված չէր, չնայած նա գիտեր, որ այդ աշխատանքը նմանն ու հավասարը չուներ մահմեդական աշխարհում, այնուամենայնիվ, Սբ Սոֆիայի տաճարը նրա համար մնում էր անգերազանցելի: Սուլեյմանիեի գմբեթը 4 մ փոքր էր Սբ Սոֆիայի տաճարի գմբեթից:

Սելիմիե

Ասում են`  վերջերս ինչ-որ մեկը, տեսնելով այս տաճարը, բացականչել է. «Սա մարդու ձեռքի գործ չէ, այն երկնքից է իջել»: Սելիմիեն շատ բանով է տարբերվում նախորդներից: Այս կառույցում Սինանը հասավ իր կյանքի մեծագույն ձգտմանը: Երբ կեսօրին արևը ճառագում է ուղիղ  տաճարի վերևում,  ողջ գմբեթն է լուսարձակում: Նրան նույնիսկ  չափսերով  զիջում է նույն այն Սոֆիայի տաճարը: Դա հաղթանակ էր ոչ միայն Բյուզանդիայի նկատմամբ, ինչպես ինքն էր կարծում, այլ հենց իր` Սինանի:

Ընդհանուր առմամբ, նա կառուցեց 356 շինություն, այդ թվում` 131 մզկիթ, Կոստանդնուպոլսում ու նրա սահմաններից դուրս, 55 մեդրես, 19 դամբարան, 7 կամուրջ, 35 պալատ:

Նրա անձնական կյանքի մասին վկայություններ գրեթե չեն պահպանվել: Հայտնի է միայն, որ նա ամուսնացել է պատկառելի տարիքում, երիտասարդ աղջկա հետ:

Նույնիսկ նրա մահվան տարեթիվն է վիճելի: Ոմանք աում են, որ նա մահացել է իր հարյուրամյակի օրը, իսկ ոմանք էլ պնդում են, թե  իր հոբելյանի նախօրեին է  զոհվել, երբ զննում էր պալատական խոհանոցի վառարանների խողովակները:

Ապրել է նա 100 տարի, թե ոչ, այդպես էլ անհայտ է մնացել, սակայն ասում են, որ նա նույնիսկ 99 տարեկան հասակում էլ  պատասխանատու էր իր դրած յուրաքանչյուր քարի համար:

Սինանն  իրականացրեց իր գլխավոր երազանքը, կառուցեց մզկիթ` իր Սբ Սոֆիայի տաճարը, որի վրա , ինչպես և մյուս բոլոր շինությունների վրա, փորագրված է. «Բոլոր ճարտարապետների գլխավոր, անարգ Սինան»:

Ըստ «Ереван» ամսագրի

Դիտվել է 2549 անգամ:
Print Friendly

Leave a Reply