Խաչվերաց, Ուլնոց, Գինետոն
ՄՇԱԿՈՒՅԹ, Շաբաթվա լուր | ankakh | September 15, 2012 7:00Տոնն ունի վաղ հեթանոսական արմատներ: Ուլը միակ կենդանին է, որ ուտում և փչացնում է խաղողի վազը, այդ պատճառով էլ այս տոնին ուլ են մորթել և թոնրում խորովել: Այստեղից է առաջացել նաև «քավության նոխազ» արտահայտությունը:
Այս տոնի խորհուրդն այն է, որ խոր աշուն է, բերքահավաք, ավարտվում է տնտեսական տարին, մարդիկ պահուստ են կուտակում` ձմռանը նախապատրաստվելու համար: Այսինքն` աշնանամուտի տոն էր, որ նշվում էր խրախճանքով, լի ու տոնական սեղաններով: Ուլնոցը նաև գինետոն է եղել և տոնի ժամանակ սեղաններին առատ գինի է դրվել:
Քրիստոնեության ժամանակ խաչ էին սարքում, զարդարում ծաղիկներով, հատկապես` ռեհանով: Տոնին հաջորդում է մեռելոցը, որի խորհուրդն այն է, որ աշնան բարիքներից «մաս էր հանվում» հանգուցյալներին: Տոնին նախորդող գիշերը երգ ու պարով, երաժշտության ու խաղերի ուղեկցությամբ ուլերն էին մորթում, կախում թոնրում` խորովելու: Ուլի տակ նախապես թոնրի մեջ դնում էին ձավարով լի կաթսան:
Առավոտյան ուլի բուդը տրվում էր քահանային, սա կոչվում էր մեռելափայ: Զոհաբերության յուրահատուկ ծես կար այս տոնին. ուլի մսերը և թոնրում պատրաստված ձավարեղենը, լավաշի մեջ փաթաթած, դնում էին գերեզմանաքարերի վրա: Լինելով «գերեզմանների» օր` սա միաժամանակ տոն էր, և ողբի ու սգի օր չի համարվել հայոց մեջ, այլ հիշատակի ու հաղորդակցման: Շատ հաճախ, անգամ հենց գերեզմաններում տոնակատարություն է իրականացվել, որ ուղեկցվում էր խաղ ու ծիծաղով, երգ ու պարով: Սրանով հայ արորդիներն իրենց երկրային կյանքի բարիքներն ու ուրախությունները բաժին են հանել իրենց հանգուցյալներին ու հաղորդակցվել նրանց հետ:
Սբխեչը նաև ուխտագնացությունների տոն էր: Այդ օրը Հայաստանի շատ վայրերում մարդիկ համայնքներով ուխտի էին գնում հեռավոր վայրեր, հիմնականում բարձունքներում և լեռնագագաթներին գտնվող վանքերն ու մատուռները, այնտեղ կատարում իրենց ուխտը:
Ընդհանուր առմամբ` հնում տոնի խորհուրդն իր մեջ ամփոփել է աշնան գալուստը, տնտեսական տարվա` մի փուլից մյուսն անցնելը:
Սբխեչը հայոց մեջ ամենատարածված, ամենամասսայական տոներից է, որ պարտադիր նշվում է բոլորի, հատկապես այն ընտանիքների կողմից, որոնք վերջերս կորուստ են ունեցել: Այնքան մեծ էր Սբխեչի նշանակությունը, որ անգամ այն «կտրում» էր մյուս նշվող միջոցառումները` հանգուցյալի տարին, քառասունքը…
Այժմ տոնը Ժողովրդի մեջ տարածված է Սբխեչ կամ Ուլնոց անվամբ, իսկ քրիստոնեական տոնացույցում Խաչվերաց տոնը նշվում է ամեն տարի սեպտեմբերի 14-ին նախորդող կամ հաջորդող կիրակի, և այն Հայ առաքելական եկեղեցու հինգ տաղավար տոներից վերջինն է:
Ըստ ավանդության` 610 թ. սկսված պարսկա-բյուզանդական պատերազմի ժամանակ 614 թ. պարսիկները Խոսրով Բ արքայից արքայի հրամանատարությամբ գրավում են Երուսաղեմը և գերեվարում Հիսուսի խաչափայտը: Բյուզանդական Հերակլ կայսրը 627 թ. պարսիկներին հաղթելով` խաչը վերադարձնում է Երուսաղեմ և կրկին հանձնում Սբ Հարության տաճարին: Հերակլ կայսեր այս արշավանքին մասնակցել է նաև հայոց զորքը` իշխան Մժեժ Գնունու հրամանատարությամբ: Բյուզանդական զորքի հետդարձի ճամփան անցնում էր Հայաստանով, և, ավանդության համաձայն, հայոց Կարին քաղաքում խաչի դրված տեղից վճիտ աղբյուր է բխում, և այդ տեղում հետագայում կառուցվում է Խաչավանքի եկեղեցին: Ըստ ավանդության` Երուսաղեմում Հերակլ կայսրը խաչափայտն անձամբ է իր ուսերի վրա տանում է մինչև Գողգոթա և դնում Տիրոջ գերեզմանին կառուցված Սբ Հարության տաճարում: Այստեղից էլ տոնի անվանումը` Խաչվերաց, այսինքն` խաչը վեր բարձրացնել:
Քաշիկա
1 կգ յուղոտ միս
1 կգ ձավար
աղ
Կաթսայի մեջ շերտերով շարել ծեծած ու տաք ջրով թրջած ցորենը և մսի յուղոտ կտորները: Կաթսան ամուր փակել և դնել թոնրում: Քաշիկան պետք է եփել ողջ գիշեր: Ավանդության համաձայն` տոնական ճաշը պետք էր եփել առանց խառնելու, որպեսզի տարին առանց խառնակությունների անցներ:
Ուլի խորովու
Հաճարի ձավարը թրջել աղի ջրի մեջ, մաղով քամել, լցնել յուղով պատած կավե ամանի մեջ: Վրան դարձյալ յուղ քսել և ջուր լցնել` մեկ բաժակ ձավարին երկու բաժակ ջուր: Պատրաստել սոխառած: Ձավարով լցված կավե ամանը դնել թոնրում, վրան կախել ուլը, փակել թոնրի բերանը: Խորովելուց հետո ուլը կտրատել, դնել ափսեի մեջ, մաղադանոսով զարդարել: Ձավարը մատուցել առանձին` վրան սոխառած լցնելով: Տոնական սեղաններին ուլի խորովածը մատուցում են ամբողջական:
Մշոշ
2 բ. ոսպ
1/3 բ. ծիրանաչիր
1/3 բ. սալորաչիր
1/3 բ. ընկույզ
2 ճ. գ. յուղ
2 սոխ
կանաչի
աղ
Ոսպը խաշել, ավելացնել մանրացրած չրերն ու սոխառածը, մատուցելիս խառնել մանրացրած կանաչին:
Ղափամա
1 միջին դդում
1 բ. բրինձ
1 բ. չրեր
1 բ. ընկուզեղեն
2 ճ.գ. յուղ
դարչին
բահար
աղ
Կտրել դդումի գլուխը այնպես, որ կափարիչ լինի իրեն: Ապա մաքրել դդմի միջուկը: Մանրացնել չրերն ու ընկուզեղենը և տաքացնել յուղի մեջ: Ավելացնել բրինձը, համեմել և լցոնել դդմի կեսը: Լցնել ջուրը` ծածկելով բրինձը:
Ծածկել դդումի բերանը իր իսկ կափարիչով և եփել փռի մեջ մեղմ կրակով, մինչև ջուրը ներծծվի, և բրինձն ու դդումը եփեն:
Երևանի գաթա
Առանց թթխմորի պատրաստել շերտախմոր, ծածկել սրբիչով և կես ժամ դնել տաք տեղում:
Պատրաստի խմորը բաժանել 500 գ գնդերի: Յուրաքանչյուր գունդ առանձին գրտնակել 2 մմ հաստությամբ շերտերի և վրան յուղ քսել: Այնուհետև խմորի շերտը երկտակել, նորից գրտնակել և յուղ քսել: Կրկնել 4-5 անգամ:
Շերտավոր դրոժային խմորը գլանաձև փաթաթել ու բաժանել 200 գ կտորների: Յուրաքանչյուր գունդ գրտնակել և դարձնել կլոր բլիթ, բլիթի կենտրոնում դնել խորիզը, բլիթի ծայրերը միացնել, նորից կլոր ձև տալ և նախշել:
Գաթան դնել յուղ քսած փայլաթիթեղի վրա, վրան քսել ձվի դեղնուց և ծակծկել պատառաքաղով: 30-35 րոպե թխել տաք ջեռոցում:
Խորիզի համար անհրաժեշտ են` 800 գ ալյուր, 400 գ շաքարավազ, 400 գ հալած յուղ:
Խմորի համար անհրաժեշտ են` 1200 գ ալյուր, 200 գ հալած յուղ, 15 գ դրոժ, 0,4 մլ գոլ ջուր: Խմորը գրտնակելու և շերտավորելու համար անհրաժեշտ են 300 գ հալած յուղ, երեսին քսելու համար` 4 ձվի դեղնուց:
Վահե ԱՆԹԱՆԵՍՅԱՆ