Հայ կնոջ ընկալմամբ տղամարդն «առաջին» կարգի մարդ է
ԷՍՍԵ | Աննա Մուրադյան | March 25, 2011 15:44«Կինը ստեղծված է իր սիրելիին ծառայելու համար»,- օրերս հեռուստաեթերում ասում էր բանաստեղծուհի Սոնա Վանը:
Պետական հիմնարկներից մեկում օրերս գնված նոր գույքը հատկացվել է կառույցի տղամարդ անդամներին, իսկ նրանց օգտագործածը տրամադրվել է կանանց:
Մեկ ամիս առաջ մասնակցած մի խնջույքի ժամանակ մի կին բաժակ բարձրացրեց տղամարդկանց համար` նշելով, որ կինն իր ծագմամբ ստորադաս է տղամարդուն:
Երթուղային տաքսիներում կամ հարևանների սուրճի սեղանների շուրջը պտտվող խոսակցությունների ամենօրյա թեմաներից են կին-տղամարդ հարաբերությունները, որոնցում գերակշռող դերը դարձյալ տղամարդունն է: «Բա տղամարդ ա, բա մի հատ էլ իրավունք ունի խփելու»,- մտածում են կանայք:
Խոսքը տվյալ դեպքում չի վերաբերում տղամարդու կողմից բռնության ենթարկվելուն, լինի դա ֆիզիկական թե սեռական, թեպետ բազմաթիվ հետազոտությունների արդյունքում պարզվել է, որ կանանց դեմ բռնությունը Հայաստանում սովորական և տարածված երևույթ է:
Ըստ ՄԱԿ-ի Բնակչության հիմնադրամի «Ընդդեմ գենդերային բռնության» հարավկովկասյան ծրագրի անցկացրած հետազոտության՝ ինտիմ զուգընկերոջ կողմից բռնությունն ամենատարածվածն է ֆիզիկական, հոգեբանական բռնությունների, վերահսկողական վարքի և հավանաբար նաև սեռական բռնությունների մեջ։ Հարցման ենթարկված 680 կանանց 61 տոկոսը ենթակա է վերահսկողական վարքի:
Խոսքն այն մասին է, որ հայ կնոջ գիտակցության մեջ նստած է տղամարդուց ցածր լինելու կամ տղամարդկանց «տիեզերական» նշանակությունը ընդունելու հանգամանքը:
Հեթանոս ժամանակներում կնոջ ընկալումը սեփական անձի նկատմամբ շատ ավելի անկողմնակալ է եղել, քան հիմա: Ազգագրության ինստիտուտի ազգագրության բաժնի վարիչ Սուրեն Հոբոսյանն ասում է , որ այդ ժամանակներում կնոջ խոսքը չափազանց ազդեցիկ նշանակություն է ունեցել ընտանիքում, և նա տղամարդուն հավասար իրավունքներ է ունեցել:
Հետագայում՝ քրիստոնեության ընդունման և ապա մահմեդական տիրապետության տակ ընկնելու ժամանակաշրջանում կինը կորցնում է տան մեջ ունեցած իր դերն ու վերածվում անդեմ էակի:
-Տե՞ր ես,- հարցնում է եկեղեցու սպասավորը տղամարդուն:
-Հնազանդ եմ,- պատասխանում է կինը:
«Տեր» և «հնազանդ» լինելու եկեղեցական կարգավիճակները չափազանց իրատեսորեն է արտացոլում տղամարդու և կնոջ հարաբերությունների ենթատեքստը: Մահմեդականների տիրապետության ժամանակաշրջանում այդ ընկալումը ենթարկվում է տրանսֆորմացիայի՝ կրելով մահմեդական մշակույթի ազդեցությունը:
Միջնադարում հայ կնոջ դեմքը փակ է եղել, ինչպես մահմեդական կնոջը. բաց են եղել միայն աչքերը: Նա տան մեջ ոչ միշտ էր իրավասու խոսելու, սկեսրայրի, տագեր կամ, առավել ևս, հյուրի ներկայությամբ պիտի լուռ մնար, իսկ անծանոթ մարդկանց ներկայությամբ ամուսիններն իրենց պահել են որպես անծանոթներ, քանի որ ամոթ է համարվել միմյանց հետ ջերմորեն խոսելը:
Հասարակության զարգացման հետ միասին մեր իրականությունն աստիճանաբար ազատվում է մահմեդական մնացուկներից, սակայն հայ կնոջ մեջ, միևնույն է, արմատացած է իրեն երկրորդ «կարգի» մարդ համարելը:
Խորհրդային մշակույթում ընդունված մարտի 8-ն այսօր ընկալվում է որպես կանանց և գեղեկության օր: Վերջին տարիներին ՄԱԿ-ն այն հռչակեց կանանց միջազգային օր: Սակայն մարտի 8-ն ի սկզբանե եղել է կանանց իրավունքների պաշտպանության օր:
Այդ օրվա ծագումը կապված է Ռոզա Լյուքսեմբուրգի և Կլարա Ցետկինի հետ, թեպետ տարբեր աղբյուրները տարբեր փաստեր են ներկայացնում: Սակայն 1910-ին Կոպենհագենում տեղի ունեցած Կանանց միջազգային համաժողովի ժամանակ նրանք առաջարկել են նշել մարտի 8-ը որպես կանանց իրավունքների միջազգային օր:
Մեր հասարակությունում ընդունված չէ կանացի համերաշխություն ասվածը, և այն վերաբերմունքը, որին արժանանում է հայ կինը, շատ հաճախ կախված է հենց իրենցից:
Բժշկական համալսարանի նախկին ռեկտոր Գոհար Քյալյանն ասում է , որ հայ կանայք ոչ միայն իրենք իրենց ցածր են դասում, այլև նախանձում են ավելի հաջողակ կանանց: «Նրանք խանգարում են իրենց ընկերուհիներին, որպեսզի ավելի առաջ չգնան, և ամեն կերպ փնովում են նրանց»,- մեկնաբանում է Քյալյանը:
Ի՞նչ է սա. պարզապես բարդո՞ւյթ, թե՞ արմատացած ընկալում: Փոխվե՞լ է արդյոք հետխորհրդային տարիներին սեփական անձի նկատմամբ մոտեցումը: Աստճանաբար, բայց շատ դանդաղ: Բաց սահմանների և ինֆորմացիայի այսպիսի առատության պայմաններում կինն ինքը պետք է կարողանա հաղթահարել կարծրատիպը: Կինը պետք է դուրս գա խոհանոցից, գտնի իր դիրքը հասարակության մեջ և զբաղեցնի հավասար տեղ տղամարդու կողքին: